Гібридні конічні підшипники для гелікоптерів від компанії NTN

15.02.2022

Компанія NTN підбила підсумки своєї 3-річної роботи над проектом HEROe (High Efficiency ROller Bearing – високоефективний роликовий підшипник), в рамках якого в компанії розробляли спеціальні гібридні конічні підшипники для двигунів та трансмісій гелікоптерів.
Проект HEROe є частиною програми Clean Sky 2 - найбільшої європейської дослідницької програми в аеронавтиці. Вона частково фінансується Європейською Комісією та залучає як представників промисловості, так і державного сектору. Мета програми Clean Sky 2 – підвищити конкурентоздатність в аеронавтиці, підтримати інновації та зменшити вплив на навколишнє середовище за рахунок розробки нових рішень.
Компанія NTN була залучена до програми як один із лідерів в розробці та виробництві точної механіки, а також як більш ніж 50-річний партнер основних гравців ринку літакобудування, серед яких, приміром, Airbus.
Разом з GE Avio фахівці відділу R&D компанії NTN працювали над розробкою нового гібридного роликового підшипника для високошвидкісних гелікоптерів типу Racer. Проте ці підшипники можуть бути використані і на інших повітряних суднах – привносячи свій вклад у зменшення споживання пального та покращуючи продуктивність літального апарату за будь яких умов експлуатації.
Результат проекту
В результаті майже 3-річної роботи, команді NTN вдалося розробити рішення на основі гібридного конічного роликового підшипника з керамічними тілами кочення. Використання керамічних роликів дозволило не лише зменшити вагу підшипника на 15 %, але й знизити тертя – що позитивно вплине на споживання пального. Окрім цього, нова технологія покращує роботу літального засобу, його надійність та безпеку, а також забезпечує вищу стійкість до пошкодження. Так, у разі виникнення проблем із змащуванням, трансмісія буде працювати довше, збільшуючи шанси літака приземлитися в максимально кращих умовах.
Універсальність нових конічних підшипників з керамічними тілами кочення
Хоча це рішення було розроблено для двигунів та трансмісій вертольотів, його також можна використовувати в двигунах літаків. Крім цього, було з’ясовано, що існуючі системи моніторингу пошкоджень під час польоту абсолютно сумісні з гібридними підшипниками. А отже це інноваційне рішення може бути застосоване без модифікації існуючих систем моніторингу.
Експертиза NTN в створенні гібридних підшипників
Навіть не зважаючи на складнощі, пов’язані з Covid-19, проект HEROe розвивася стрімко – завдяки синергії зусиль команд, які максимально обізнані в потребах аерокосмічного ринку. Компанія NTN винесла з цього проекту не лише власну експертизу та досвід у розробленні та виробництві підшипників з керамічними роликами, але й глибоке розумінням вимог, яким мають відповідати підшипники, щоб якнайкраще забезпечувати роботу літального апарату. Для клієнтів компанії NTN це означає, що компанія може запропонувати всі типи своїх підшипників – роликові чи кулькові - у гібридному виконанні (сталева основа та керамічні тіла кочення).
Нові стандарти для гібридних підшипників
Спираючись на здобутий досвід, наразі в компанії NTN працюють над створенням нового міжнародного стандарту щодо дефектів керамічних роликів. Цей документ покликаний стати стандартом для всіх клієнтів і конкурентів, які використовують ці компоненти.